Дій, Замостя!
меню

Вінницька миля

Проєкт «Вінницька Миля» передбачає комплексну реконструкцію проспекту Коцюбинського, який є важливою транспортною і громадською артерією міста Вінниця, головною віссю району Замостя. “Комплексна стратегія міського транспорту та просторового розвитку м. Вінниця” визначає проспект Коцюбинського як складову частину лінії “Корсо”, в якій транспорт та міське життя інтегровані в привабливий вуличний простір. Дана стратегія, зокрема пропонує повернення трамваю на проспект, трансформацію площі Героїв Чорнобиля та площі Привокзальної. Проєкт відбувається у рамках масштабного проєкту «Інтегрований розвиток міст в Україні ІІ», який з 2015 року впроваджується Німецьким товариством міжнародного співробітництва (GIZ) GmbH за підтримки Урядів Німеччини та Швейцарії, у 8 містах України, зокрема у Вінниці.

Реконструкція проспекту Коцюбинського є стратегічним проєктом Концепції інтегрованого розвитку Вінниці 2030.

Історія

На підставі генплану міста 1825 року, за проєктом молодшого архітектора Подільського «губерніянського» відділення К. О. Введенського, було прокладено шосе від правобережного Нового міста до залізниці. Згодом, ця нова містобудівна планувальна вісь Замостя набуває статусу – вулиця Велика Олександрівська.

28 жовтня 1913 р. у Вінниці було відкрито рух першого в Подільській губернії трамваю, а 1914 р.  прокладена по вул. Велика Олександрівська одноколійна лінія до залізничого вокзалу.

У 1924 р. вулиця міняє назву на Раковського, а з 1928 р.  – проспект Коцюбинського.

Споруди та будівлі, що збудовані в кінці 30-х та 50-х роках – 4-х, 5-ти  поверхові житлові будинки, будинок офіцерів, нова будівля вокзалу, адмінбудинок агрегатного заводу, будинок лікарні залізничників та монументальний пам’ятник М. Коцюбинського і територія музею М.Коцюбинського – пам’ятки культурної спадщини, які визначені історико-архітектурним опорним планом міста як містобудівні акценти проспекту Коцюбинського.

1954

1954

1958

1958

1957

1957

1958

1958

1961

1961

1958

1958

1986

1986

Довгий час від площі Перемоги до площі Вокзальної вів мальовничо зелений бульвар. У 1972 році, після розподілу міста на адміністративні райони, межа між Замостянським та Староміським районами була встановлена по середині бульвару. Для розширення проїжджої частини проспекту на початку 1980-х бульвар був знесений, трамвайну колію розібрано, а трамвай до вокзалу направлено від вул. Академіка Янгеля по вул. Батозька до Вокзальної площі.

Проспект сьогодні

Проспект Коцюбинського потребує реновації останній десяток років. Контекст міського середовища тут є доволі специфічним – на територію впливає розміщення декількох міських ринків та великої кількісті дрібних магазинів. Маємо низьку якість комфорту вуличного простору, відчуття його стихійності і візуальної засміченості. Зупинки громадського транспорту не впорядковані, паркування – хаотичне, а дерева по вулиці поступово зникають.

Липень 2020 року. Фото: Агенція просторового розвитку

Липень 2020 року. Фото: Агенція просторового розвитку

Липень 2020 року. Фото: Агенція просторового розвитку

Липень 2020 року. Фото: Агенція просторового розвитку

Липень 2020 року. Фото: Агенція просторового розвитку

Липень 2020 року. Фото: Агенція просторового розвитку

Липень 2020 року. Фото: Агенція просторового розвитку

Липень 2020 року. Фото: Агенція просторового розвитку

Липень 2020 року. Фото: Агенція просторового розвитку

Липень 2020 року. Фото: Агенція просторового розвитку

Липень 2020 року. Фото: Агенція просторового розвитку

Липень 2020 року. Фото: Агенція просторового розвитку

Студії ідей

З 13 лютого по 24 квітня 2018 року тривали Студії ідей «Реконструкція проспекту Коцюбинського – комплексне бачення». Із 16 поданих заявок на участь, що надійшли організаторам, за результатами конкурсного відбору було обрано чотири команди урбаністів з Івано-Франківська, Львова та Києва, а також вінницьку команду молодих фахівців. Вони протягом трьох місяців працювали над пошуком ідей розвитку проспекту Коцюбинського. У Студіях також брали участь представники департаментів ВМР, представники власників нерухомості, жителі та фахові закордонні консультанти. Фаховий координатор Студій ідей та проєкту “Вінницька миля” – швейцарський експерт  Урс Томанн – експерт з просторового містопланування, співзасновник CANactions shool.

фото: Агенція просторового розвитку

фото: Агенція просторового розвитку

фото: Агенція просторового розвитку

Продукт Студій – проєкти концепцій від команд-учасників, їхня оцінка та висновки від експертної супроводжуючої комісії.

Львівська команда презентувала концепцію «Інтуїтивно зрозуміла вулиця», яка передбачає створити зрозумілий простір, де можна швидко зорієнтуватися та скористатися громадським транспортом.

Київська команда пропонує концепт «Дій, Замостя!», що позиціонує мікрорайон як центр подій, успішного бізнесу та комфортного життя і полягає в розвитку субцентрів.

Івано-Франківська команда позиціонує проспект Коцюбинського як «хребет» Замостя, на якому мають розвиватися комерційні та громадські активності.

Концепція «Зелена миля» команди з Вінниці передбачає створення потужної «живої» зеленої лінії. Усі команди вважають за доцільне продовжити трамвайну лінію по проспекту від площі Перемоги до залізничного вокзалу.

Висновки Студії ідей

  1. Замостя – другий центр Вінниці
  2. Окремі частини проспекту Коцюбинського мають власну ідентифікацію та потребують різних рішень
  3. Відновлення трамваю по проспекту Коцюбинського від будинку Офіцерів до залізничного вокзалу вважається доцільним всіма експертами і більшістю учасників партисипативних заходів
  4. 50% від ширини проспекту достатньо для транспорту (всі види включно трамваєм)
  5. Район Замостя в цілому дуже зелений: низка скверів, алеї, бульвари, зелені двори, сади в приватному секторі. Якість взаємодії цих просторів може бути значно покращена

Додаткові матеріали:

VinMileдіалог з громадськістю

В рамках Студії Ідей відбувся тематичний тиждень «Вінницька миля» в рамках якого учасники та учасниці Студії змогли поспілкуватися з різними стейкхолдерами (зацікавленими сторонами), думка яких потрібна була для розробки фінальних проєктів. Завдяки цьому важливому процесу залучення збільшилась обізнаність та зацікавленість мешканців міста у питаннях міського розвитку.

Основні події інфо-кампанії

  1. Виставка проєктів Студії ідей на залізничному вокзалі;
  2. Виставка проєктів та голосування в холі Вінницької міської ради;
  3. Випуск тематичної газети;
  4. Дослідницькі урбан-екскурсії проспектом Коцюбинського:
  5. Воркшоп у форматі «світового кафе»;
  6. Велопробіг проспектом Коцюбинського.

Зображення з газети, надрукованої для тематичного тижня

Зображення з газети, надрукованої для тематичного тижня

Зображення з газети, надрукованої для тематичного тижня

Зображення з газети, надрукованої для тематичного тижня

Зображення з газети, надрукованої для тематичного тижня

Зображення з газети, надрукованої для тематичного тижня

Зображення з газети, надрукованої для тематичного тижня

Із липня по грудень 2018 року / 6 місяців, проходила інформаційна кампанія проєкту  “Вінницька Миля – Реконструкція проспекту Коцюбинського – діалог з громадськістю”.

Найкращою практикою тематичного тижня були урбаністичні екскурсії. Вони були підготовленні для пішоходів, користувачів громадського транспорту і велосипедистів. Це дало змогу швидко,  дослідити думку людей,  почути їх ідеї на рахунок проспекту Коцюбинського та визначити більш локальні проблеми. 

Процес залучення думки різних груп населення та провідних фахівців до питань міського розвитку дав якісні результати, які потім ляги в основу подальшої роботи над проєктом.

«VinMile є одним з найбільш важливих і амбіційних інфраструктурних проєктів у Вінниці. В силу своєї важливості, центрального місця розташування, численних видів громадського користування та різноманітності груп населення, залучених проєктом, він також є надзвичайно політичним проєктом. Тому одного лише професійного зору інженерів і осіб, що приймають рішення, недостатньо для реалізації проєкту.
Таким чином, тематичний тиждень став важливим елементом інформування про важливість проєкту та діалогу з зацікавленими людьми. Той факт, що переважна більшість зацікавлених осіб оцінили проєкт як бажаний і реалістичний, став важливим сигналом для політиків і для подальшого планування. Водночас важливо розуміти, що це був тільки початок і що підуть подальші етапи поглибленого діалогу», – Урс Томанн, експерт з просторового містопланування, співзасновник CANactions shool, Швейцарія. 

Додаткові матеріали:

Висновки від VCDB

За результатами оцінки доцільності прокладання нової трамвайної колії на проспекті Коцюбинського, виконаної експертами VCDB (м.Дрезден), проєкт є виправданим на макроекономічному рівні, а проєкт команди з Івано-Франківська містить найбільш доречні проєктні рішення.

Існуюча транспортна мережа потребує розвитку задля задоволення зростаючого попиту. Проспект Коцюбинського є однією із найбільш завантажених громадським і приватним транспортом вулиць міста. Отримання Вінницею трамваїв із міста Цюрих дасть можливість використати їх замість тролейбусів на популярному маршруті №5 Вишенька – Залізничний вокзал. А вивільнені тролейбуси зможуть покращити обслуговування на інших ділянках не забезпечених трамвайним сполученням.

Площа Привокзальна є “воротами у місто” і потребує оновлення. Створення транспортно-пересадкового хабу дасть нову якість користування громадським транспортом для пасажирів залізниці та автобусів приміського та міжміського сполучення, скоротить час пересадки між різними видами транспорту, підвищить комфорт перебування на площі.

Реконструкція площі Героїв Чорнобиля зі створенням нових компактно розташованих зупинок трамваю та тролейбуса дасть можливість обслуговувати великий об’єкт тяжіння загальноміського значення – набережну р. Південний Буг. Також буде реалізована можливість пересадки між основними транспортними вісями схід-захід та північ-південь.

Площа Перемоги є центром району Замостя, хоча на даний час використовується виключно для транзиту,  має великий потенціал виконувати роль громадського центру району. У 2019 році було проведено архітектурний конкурс на створення публічного простору на площі Перемоги.

Реконструкції проспекту Коцюбинського має велике значення для покращення роботи транспортної мережі міста в цілому та матиме позитивний вплив на імідж міста, оскільки однією із цілей і гаслом проєкту є створення нового стандарту міського простору.

Додаткові матеріали:

Що далі

Наступні кроки інфраструктурного проєкту відбуватимуться в рамках  ІІ фази проєкту Інтегрований розвиток міст в Україні 2020 – 2023 рр.

В 2022 році планується розпочати розробку робочого проєкту реконструкції проспекту Коцюбинського та проєктно-кошторисної документації по площі Привокзальній.

Додаткові матеріали: